ספר חדש: 'מגיע לי? - המדריך השלם למעסיק ולעובד'

למקום העבודה השפעה מכרעת על חייהם ואופן התנהלותם של העובדים. על כן ראה המחוקק מקום להתערב במערכת יחסי העבודה ולקבוע שורה ארוכה של חוקים ותקנות האמורים להסדירה.
אך העובדים וגם רבים מהמעסיקים, אינם מכירים את מכלול החובות בתחום זה. על כן, לעיתים, שלא מדעת, מעבידים רבים מונעים זכות כזו או אחרת מעובד, זכות המגיעה לו בדין.
 

הספר 'מגיע לי?', שנכתב בסיועם של מומחים רבים, מבקש להועיל לאוכלוסיה רחבה זו של עובדים ומעבידים על ידי הבאתם, בצורה בהירה וקולחת, של מרבית הכללים הנהוגים במערכת יחסי העבודה בישראל. בין אם כללים אלו נוגעים ליחסים בין העובד למעביד, או ליחסים בין העובד לרשויות.

 

חשיבותו של הספר למעסיקים מקבלת ביטוי בדבריו של אבי ברק, ראש אגף עבודה ומשאבי אנוש של התאחדות התעשיינים. הוא ממליץ בחום על הספר. לדבריו, "הספר נותן סקירה מקצועית מקיפה ומעמיקה ויכול לסייע מאד למעסיקים שלעיתים, רק בשל חוסר ידיעה, נתבעים לשאת באחריות על אי קיום הוראות חוק הנוגעות לדרכי העסקתם של עובדים. יתרון נוסף של הספר הוא היותו כתוב בלשון השווה לכל נפש - מומלץ מאד".

 

'מגיע לי?' מכיל ששה שערים מרכזיים:

א. תהליכי קבלה לעבודה וחוזה העבודה

ב. שכר ותגמולים נוספים 

ג. תנאי עבודה (עם דגש על זכויות של נשים בעבודה) ורווחת עובדים

ד. ביטוח לאומי, פנסיה ותנאים סוציאליים

ה. זכויות הפרט בעבודה

ו. פיטורין, התפטרות ופיצויי פיטורין

 

כמו כן כלולים בו נספחים רלוונטיים כמו דוגמאות של הסכמי עבודה – קיבוציים ואישיים, סקירות מקיפות כמו על תנאי רווחה הנהוגים במקומות עבודה, או על חובת השמירה על תנאי בטיחות וגיהות בעבודה.

 

שוחחתי על הספר החדש עם מחברו, שוקי שטאובר, יועץ בכיר לניהול ומשאבי אנוש, שחיבר שמונה ספרי ניהול ופרסם מאות מאמרים מקצועיים בעיתונות הכלכלית והניהולית.

 

 

בשביל מה צריך ספר על תנאי עבודה. הרי מעסיקים יכולים להשיג את המידע הכלול בו ממקורות רבים?

 

אמנם חלק מהמידע שנמצא בו ניתן לאיתור אך הדבר כרוך בחיפוש במקורות מגוונים וגם שם המידע חלקי. אף אחד לא מנדב מידע מעמיק ללא תמורה.

כמו כן המידע החלקי הקיים במקורות השונים בדרך כלל כתוב בלשון משפטית שלא תמיד ברורה, וכמובן שחסרים הסברים והמחשות. לעומת זאת בספר כל אלו מצויים בשפע - בין אם הם מובאים מפסיקה מעודכנת, או שנכתבו במיוחד כדי להמחיש את הנאמר בספר.

 

עד כמה מעסיקים באמת בקיאים בכל הנוגע לזכויות עובדים?

 

חלק ניכר מהם אינם באמת יודעים מה מגיע לעובד. רבים מהם עוברים על החוק לא בגלל כוונות זדון, אלא בעיקר בגלל חוסר ידיעה. בשל כך הם לא פעם נתבעים על כך ומשלמים פיצוי גבוה במיטב כספם - למרות שלא התכוונו כלל לבצע עבירה כל שהיא.

 

נראה לי שבורות מעסיקים קיימת יותר בארגונים קטנים שבהם אין מנהל משאבי אנוש. בארגונים גדולים יותר, שבהם יש מערכת משאבי אנוש, יש בקיאות רבה יותר.

 

ברור שבארגונים שאין בהם מערך מקצועי שלמשאבי אנוש הבורות רבה הרבה יותר, אבל גם בארגונים רבים בהם פועל מערך משאבי אנוש חסר ידע רב.

למשל, יש לא מעט חברות הייטק בהם פונקציית משאבי אנוש באה מדיסציפלינות של התנהגות ארגונית ועוסקת בעיקר בתחום הגיוס הרווחה או פיתוח ההון האנושי. המענה על תחומים של יחסי עובד-מעביד ניתן בארגונים אלו על ידי חשב השכר או עורך הדין של החברה.

יחסי העבודה בארגונים כאלו מושתתים על חוזים אישיים והם פחות מורכבים מאשר בארגונים בהם קיימת מערכת יחסי עבודה קיבוציים.

 

זאת אומרת שבארגונים בהם קיימת מערכת יחסי עבודה קיבוציים יש ידע מקצועי רב יותר?

 

בהחלט, אין להם ברירה אחרת. שם, בהרבה מקרים, פועלת פונקציית משאבי אנוש שזה תחום העיסוק העיקרי שלה – התעסקות עם הסכמים קיבוציים, ועדי עובדים ואיגודים מקצועיים. אבל גם שם חסר ידע רב, כי המורכבות רבה יותר. ראש אגף משאבי אנוש של התאחדות התעשיינים אמר לי כי כל הזמן מעסיקים פונים אל האגף בשאלות ובקשה להבהרות. לא במקרה הוא ממליץ בחום על הספר לנציגי מעסיקים, זה עשוי להוריד ממנו חלק מהנטל. 

 

אני מניח שהוא יועיל גם לארגוני עובדים.

 

בהחלט. יש ביקוש רב לספר גם בקרב ועדי עובדים. לא פעם נציגי ועדים, בעיקר כאלו שמכהנים בקדנציה ראשונה, לא מוצאים את ידיהם ורגליהם בסבך החוקים, התקנות הכללים והפסיקה. ספר כזה עושה להם סדר מהר מאד.

 

יש מעסיקים שלא יאהבו שספר כזה יגיע לעובדיהם. פתאום יתחילו לצוץ דרישות.

 

המעסיקים שאולי צריכים לדאוג הם רק אלו שאינם מכבדים את זכויות עובדיהם. אם הם אינם עושים זאת בזדון, אדרבא, תהיה זו להם הזדמנות לתקן את דרך התנהלותם. אם הם עושים זאת במודע הם ראויים לכל גנאי. עם כאלו אין לי בעייה.

 

אני לא מתכוון דווקא למפירי חוק בזדון, אלא למעסיקים שכן מקיימים את החוק אבל לא היו רוצים שספר כזה יכניס רעיונות חדשים לראש של העובדים.

 

אי אפשר לנהל יחסי עבודה הוגנים המושתתים על התקווה שהצד השני לא יודע מה מגיע לו. אגב, זה הדדי. אם עובד חש שנוהגים עימו בהגינות ויושר הספר לא ישנה פתאום את דעתו. לעומת זאת, עובד שיגלה כי סידרו אותו אולי יבוא בתביעות וטענות, ובצדק.

מעסיקים הגונים לא צריכים לדאוג, להיפך. מנהל משאבי אנוש של ארגון גדול אמר לי שהוא הולך לרכוש את הספר לא רק לעובדי האגף שלו אלא גם לחברי ועד העובדים. מבחינתו, ידיעתם את כללי המשחק המקובלים דווקא ייקל עליו את המשא ומתן איתם.

 

איך אספת את המידע הרב הכלול בספר?

 

את המסגרת הכללית והרציונל קבעתי על סמך היכרותי רבת השנים את התחום כיועץ, מרצה ומגשר בין עובדים להנהלות, וככותב ותיק של מאמרים רבים בתחום.

 

כדי למלא את המסגרת שהתוויתי בתכנים קונקרטיים, שחלק ניכר מהם הוא בעל תוכן משפטי מובהק, פניתי לשורה של מומחים ששיתפו איתי פעולה. בראש וראשונה הייתה זו עו"ד קליה קליין, ראש המחלקה למשפט עבודה במשרד עורכי הדין פרל, לצר, כהן צדק. היא וצוותה עשו עבודה מרשימה ומקיפה. הן תרמו לספר את התשתית המשפטית ויחד גיבשנו את המסגרת הסופית של התוכן המשפטי. אני אפיינתי את הצרכים, שאלתי את השאלות הנדרשות ולבסוף הענקתי לטקסט הסופי את הניסוח הבהיר יותר. הנחתי שלא כל מה שברור ומובן מאליו למומחי המשפט יהיה ברור לקורא ההדיוט. כל העת ביקשתי מהן הבהרות, הבאת דוגמאות מהפסיקה ודוגמאות אחרות ועוד. 

כך גם פעלתי בתחומים אחרים, ממוקדים יותר. למשל, את הפרק הפנסיוני כתבתי יחד עם היועץ הפנסיוני יעקב זלוטניק, את הפרק העוסק ברווחת עובדים כתבתי, מטבע הדברים, אתך.

 

עד כמה ספר כזה שומר על אקטואליות?

 

עיון בספר יגלה לך שחלק ניכר מהדברים לא השתנו בחמש השנים האחרונות. זהו אמנם עולם דינמי, חוקים משתנים, נקבעות פסיקות חדשות, אבל לא בקצב מטורף. כמו כן, מטרת הספר היא לא להחליף ייעוץ קונקרטי אלא לתת תשתית של ידע וסיוע בהבנה של התחום. הספר לא יבטל את הצורך לקבל ייעוץ מקצועי אבל יצמצם אותו בצורה דרסטית.

 

להזמנות:

שוקי שטאובר

טלפון: 03-6704012

פקס: 077-5252189

אימייל: stauberj@zahav.net.il